Vår vision och vår värdegrund
Vi vill bidra med professionalitet, effektivitet och proaktivitet till järnvägsbranschen. Det är det övergripande syftet för oss som arbetar på Solberga station AB.
För att vi ska kunna göra det på ett bra sätt så arbetar vi nära våra kunder, flexibelt och alltid företagsanpassat, vi samarbetar med våra kunder. Det är kundens syfte med insatsen som vägleder på vilket sätt insatsen utformas, så att kunden når rätt effekter i sin verksamhet som ett resultat av utförd tjänst.
Vi anser att samverkan och balans mellan bevarande och nyskapande är viktigt. Vi behöver alla förbättra och utveckla, men vi behöver också se till att inte ”kasta ut barnet med badvattnet” – allt nytt är inte bättre, allt gammalt är inte av godo, genomtänkta val är viktiga.
Vi är ett gäng nyfikna, modiga och kompetenta expertkonsulter med olika spetskompetens som tillsammans bygger styrka åt våra kunder. Professionalitet, engagemang och pålitlighet bildar grund i allt vi gör. Passion, mod och mervärde får det att lyfta. Vi vill bidra till organisationer som skapar värde för såväl ägare och medarbetare som samhället.
Vi har dels anställda medarbetare på företaget, såsom våra konsulter. Så har vi aktörer och konsulter som vi anlitar för att sköta vissa delar av vår verksamhet, såsom IT och telefoni, ekonomi och löner. Vi arbetar i vår tur med underkonsulter. Vissa som vi arbetar lite tätare med. Så har vi andra underkonsulter och timanställda som vi arbetar med när behov finns. Så har vi några samarbetspartners och utöver det har vi vårt kontaktnät med människor med olika kompetens som vi antingen själva anlitar eller förmedlar kontakt med när så behövs.
Vi tror på dialog och samarbete och att bara nöjda kunder kommer tillbaka. Vår vision är att du som kund ska se oss som en självklar samarbetspart: när du behöver experthjälp så ringer du till Solberga station AB. Vår specialitet är problemlösning – har vi inte den tjänst du söker i vår egen verksamhet idag så finns den i vårt kontaktnät.
Vi strävar efter en hög etisk standard i allt vi gör och i alla våra samarbeten. Då vi arbetar med kompetens så är egen kompetensutveckling och kompetensförsörjning en fråga vi alltid har aktuell. Vi följer med i utvecklingen och håller oss själva aktuella. Vi vill förtjäna ditt förtroende och ger dig vårt absolut bästa.
Solberga station AB registrerades som bolag år 2011 i och med köpet av just Solberga station i Solberga utanför Nässjö. Verksamhet inom järnvägsområdet drog i gång 2014 och 2015 köpte bolaget Atheragram Structura som arbetade med ledarskap och organisation. Under 2016 tillkom området truck, lyft och personskydd.
Solberga station AB har ett systerbolag som heter Solberga Idéer AB. Det bolaget utgör ramverk inom vilket idéarbete, innovation och utvecklingsverksamhet bedrivs. Solberga Idéer AB ska utveckla nya tjänster och produkter inom teknik och upplevelse som bidrar till glädje och/eller utveckling av människa, organisation och samhälle.
Solberga station AB och Solberga Idéer AB ägs av Gressas AB som i sin tur ägs av Margareta Carlsson och Michael Carlsson.